داستان پندآموز استاد فلسفه و کوزه | چه چیزهایی در زندگی مهم‌ترند؟

داستان پندآموز استاد فلسفه و کوزه | چه چیزهایی در زندگی مهم‌ترند؟
داستان استاد فلسفه را بخوانید که تلاش داشت به شاگردانش بیاموزد که چه چیزهایی در زندگی مهم‌تر هستند.
کد خبر: ۶۵۵۸
|
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

زی‌سان: روزی‌روزگاری یک استاد فلسفه با یک ظرف خالی روبه‌روی کلاسش ایستاد. او این ظرف را با سنگ‌های بزرگ پر کرد و از شاگردانش پرسید که آیا کوزه پر است؟

شاگردانش همه موافق بودند که کوزه پر است.

او سپس سنگریزه‌های کوچکی را به کوزه اضافه کرد و کوزه را کمی تکان داد تا سنگریزه‌ها بتوانند خود را در بین سنگ‌های بزرگتر پراکنده کنند. سپس دوباره پرسید: «آیا الان کوزه پر است؟»

دانش آموزان هم‌صدا شدند که کوزه هنوز پر است.

سپس این استاد، ماسه را درون شیشه ریخت تا تمام فضای خالی باقیمانده را پر کند.

سپس دانش آموزان مجدداً پذیرفتند که کوزه پر است.

استاد رو به دانش‌آموزانش گفت:

«در این داستان، کوزه نمایانگر زندگی شماست و سنگ‌ریزه‌ها و شن‌ها چیز‌هایی هستند که زندگی شما را پر می‌کنند. سنگ‌ها نشان‌دهنده مهم‌ترین پروژه‌ها و چیز‌هایی هستند که شما در حال انجام آن‌ها هستید، مانند گذراندن وقت با خانواده و حفظ سلامتی مناسب. این بدان معناست که اگر سنگریزه‌ها و شن‌ها هم نبودند کوزه هنوز پر می‌شد و زندگی شما هنوز معنی داشت.

سنگریزه‌ها نشان‌دهنده چیز‌هایی در زندگی شما هستند که مهم هستند، اما می‌توانید بدون آن‌ها زندگی کنید.

سنگریزه‌ها مطمئنا چیز‌هایی هستند که به زندگی شما معنا می‌دهند (مانند شغل، خانه، سرگرمی‌ها و دوستی‌های شما)، اما برای داشتن یک زندگی معنادار برای شما حیاتی نیستند.

این چیز‌ها اغلب می‌آیند و می‌روند و برای سلامت کلی شما دائمی یا ضروری نیستند.

در نهایت، شن و ماسه نشان دهنده چیز‌های پرکننده باقی‌مانده در زندگی شما و دارایی‌های مادی است که می‌تواند چیز‌های کوچکی مثل تماشای تلویزیون، گشتن در شبکه‌های اجتماعی و یا انجام امور باشد.

این چیز‌ها برای کل زندگی شما اهمیت زیادی ندارند و احتمالا فقط برای اتلاف وقت یا انجام کار‌های کوچک انجام می‌شوند.

استاد یک بار دیگر آزمایش را به شکل دیگری انجام داد. او ابتدا ماسه‌ها را درون شیشه ریخت و رو به شاگردانش گفت: «آیا شیشه پر است؟» و آن‌ها پاسخ دادند: «خیر».

استاد نتیجه گرفت که امور متفرقه نمی‌توانند زندگی شما را پر کنند. او بار دیگر شیشه‌ای که در آن ماسه ریخته بود را برداشت و سعی کرد سنگ‌ها را داخل آن جا دهد. اما سنگ‌ها جا نمی‌شدند.

او بار دیگر رو به شاگردانش گفت: «اگر شما ابتدا و بیشترین تمرکزتان را روی اولویت‌های ثانویه بگذارید، بسیاری از اقدامات و کار‌های مهم زندگی، مانند رسیدن به سلامتی، در زندگی شما جا نخواهند شد.

پند داستان:

استعاره در اینجا این است که اگر با ریختن ماسه در کوزه شروع کنید، جایی برای سنگ یا سنگریزه نخواهید داشت. اگر تمام وقت خود را صرف چیز‌های کوچک و بی‌اهمیت کنید، برای چیز‌هایی که واقعا مهم هستند جایی ندارید.

برای اینکه زندگی موثرتر و کارآمدتری داشته باشید، اول از همه به «سنگ‌ها» توجه کنید، زیرا آن‌ها برای رفاه طولانی‌مدت شما حیاتی هستند.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: